blog

01

feb

Voedingssupplementen

Voedingssupplementen

Voedingssupplementen: aanvulling op je dagelijkse voeding

Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een voedingssupplement om je probleem te verhelpen. Heb je moeite met het eten van groente en fruit? Neem een multivitamine. Geen zuivelliefhebber? Neem een calciumtablet. Zo is er voor alles een oplossing. Maar in hoeverre hebben deze voedingssupplementen effect? En hebben we ze wel écht nodig?

Wat is een voedingssupplement?
Een voedingssupplement is een geconcentreerde bron van bepaalde vitamines of mineralen. Ook andere stoffen zoals vezels of antioxidanten kun je in supplementvorm verkrijgen. De meest toegevoegde vitamines en mineralen zijn de B-vitamines, vitamine C, vitamine E, calcium en ijzer.  De voedingsstoffen die in een supplement zitten, hebben meestal een andere vorm dan hoe je ze in de natuur aantreft. Je lichaam kan ze op die manier namelijk beter en sneller opnemen. Je hebt supplementen in tabletten, poeders of capsules. Ook zijn er tegenwoordig voedingssupplementen in kauwgomvorm te krijgen.

Gevarieerd eten is het belangrijkste
In principe heb je geen voedingssupplementen nodig om gezond te blijven. Een normale, gezonde voeding met veel volkoren producten, groente, fruit, zuivel, gezonde vetten en veel variatie is voldoende om van alle voedingsstoffen de juiste hoeveelheden binnen te krijgen. Maar voor sommige mensen kan het heel handig zijn om een supplement te gebruiken. Als aanvulling op de dagelijkse gezonde voeding.

Nuttig
Wanneer je dus regelmatig in de sportschool te vinden bent, kunnen bepaalde supplementen helpen bij het opbouwen en herstellen van je spieren. Dan kunnen ze dus wel degelijk nuttig zijn. Welke supplementen dit zijn, lees je hieronder. De werking van onderstaande supplementen is overigens ook wetenschappelijk aangetoond. En dat is niet helemaal vanzelfsprekend te noemen. Er zijn namelijk zo veel vage supplementen op de markt die die van alles beloven, heel duur zijn, maar nauwelijks of geen nuttig effect hebben op je lichaam.

Geschikte voedingssupplementen:
Proteïne of wheypoeders: eiwitten zijn de bouwstenen van je spieren. Wil je meer spiermassa aanmaken, dan heb je o.a. extra eiwitten nodig. Het is dan niet overbodig om die eiwitten uit een poeder te halen.

Aminozuren: dit stofje vormt de bouwstenen van eiwitten. En eiwitten zijn weer de bouwstenen van o.a. je spieren. Dus wil je groter en sterker worden, dan zijn die aminozuren erg belangrijk. Heb je een intensieve krachttraining gehad, dan is het goed om direct wat aminozuren in te nemen. Zo optimaliseer je het herstel en de groei van je spieren.

Creatine: een natuurlijk stofje dat je spieren van energie voorziet. Bij een maximale krachtsinspanning zal dit stofje sneller opgaan, en dus goed om dit dan aan te vullen, zodat je lichaam voldoende of zelfs meer energie en kracht kan leveren tijdens je krachtinspanningen. Ook draagt het bij aan een sneller herstel van je spieren.

Magnesium: een mineraal dat o.a. belangrijk is voor een goede werking van je spieren. Daarnaast helpt het tegen spierkrampen en spierpijn. Wanneer je hard hebt getraind verlies je meer magnesium door transpiratie. Het is dus goed om dit aan te vullen.

Gebruik jij voedingssupplementen of wil je die gaan gebruiken? Zoek dan eerst uit of je die daadwerkelijk nodig hebt, want in principe kun je alle belangrijke voedingsstoffen gewoon uit voeding halen. Denk je ze toch nodig te hebben? Vraag ons dan om advies. Wij weten welke soorten en typen supplementen een aanvulling op jouw voedingspatroon kunnen zijn.

Klaar om uit de startblokken te schieten ?